Saturday, March 12, 2011

Gempa & Tsunami Di Jepun : Becana yg sudah dijangka.

keratan akhbar Kosmo 9 Mac 2011.. dan sekarang?? telahpun berlaku

Petang semalam masa Wan balik keje, Wan terkejut besar pas dengar kat radio yg Jepun dilanda gempa bumi dan tsunami. Baru je reda pasal gempa kat Christchurch bulan lepas, kuasa tuhan takde sapa yang mampu menghalang.

Tetapi sekurang-kurangnya bagi orang yg berilmu & beriman mungkin bencana seperti ni boleh diramal melalu beberapa petunjuk, seperti keratan akhbar diatas. Juga disebut didalam terjemahan surah dibawah:

“Tidak ada satu musibahpun yang menimpa seseorang kecuali dengan izin Allah. Dan barangsiapa yang beriman kepada Allah, niscaya Dia akan memberi petunjuk kepada hatinya. Dan Allah Maha Mengetahui segala sesuatu.” (At-Taghabun: 11)

Begitulah kuasa tuhan, majunya sesebuah negara & canggih teknologinya sekalipun belum menjamin mereka tidak terjejas dari bencana alam. Walaupun Jepun ni sebuah negara yg kerap dilanda gempa bumi & tsunami, pelbagai langkah telah diambil untuk mengurangkan kesan daripada bencana tersebut.

syukurlah impak tsunami kurang dirasai apabila sampai di perairan Malaysia

sebuah loji minyak terbakar di Timur Jepun

bot & kapal dihanyutkan arus ombak tsunami ke daratan

umpama sampah-sarap... pemandangan disekitar lapangan terbang Sendai, Jepun

menggerunkan.... bak perkampungan terapung yg terbakar

Takziah Wan ucapkan kepada mangsa yg terlibat, semoga kawasan mereka segera pulih selepas bencana ini. Dan diharapkan juga bencana ni menjadi amaran kepada kita untuk lebih berjaga-jaga dimasa akan datang, tatkala dunia yg kian hampir ke penghujung usianya ini.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...