Wednesday, March 30, 2011

AV 8 Made in Malaysia

Sebelum ini begitu hangat diperkatakan tentang isu perolehan bagi menggantikan kenderaan perisai pembawa anggota, AIFV CONDOR. Bermula dengan kontroversi penggunaan IFV ini yg sudah tidak releven (4x4WD & armor tahap 2) dalam misi pengaman PBB masa kini, sehinggalah kepada model pengganti yg bakal dibina sehingga memerlukan kos RM8 Billion.

Tetapi alhamdulillah akhirnya kerajaan mengumumkan kereta perisai moden buatan Syarikat FNSS dari Turki, yg merupakan model 8x8 atau digelar sebagai AV8 PARS dipilih sebagai model asas bagi kenderaan baru ini.
variasi kenderaan PARS yg dihasilkan oleh FNSS
=
AV8 PARS semasa diuji oleh ATM

Kerajaan telah memberi tempoh sehingga 2012 kepada syarikat pertahanan tempatan, Deftech di Pekan, Pahang untuk menyiapkan prototaip pertama AV8 PARS dengan spesifikasi yang ditetapkan oleh Angkatan Tentera Malaysia.

PARS dengan ketebalan perisai Baseline 7.62mm yang mampu menahan robekan peluru raifle anti-material serta robekan Armour Piercing Rounds serta diklasifikasi dalam pertahanan tahap 4 (condor tahap 2).

Sistem kawalan pula menggunakan semi-automatic computer controlled pneumatic suspension – kawalan komputer separa automatik dan mampu digerakkan ke kawasan tempur dengan jarak operasi sejauh 1000 km.

Pada Pendapat Wan, pelaburan berjumlah RM 8Billion dengan perolehan pertama 257 buah rangka utama (main frame) AV8 PARS ini adalah termasuk segala kepakaran, R&D, Blueprint serta apa jua yang disertakan di dalam pakej pembelian tersebut. Ini kemungkinan juga termasuk sekali kebenaran untuk memodifikasi serta menghasilkan & mengeksport semula model ini diperingkat antarabangsa.

Berikut adalah antara platform turet & persenjataan yg mampu untuk pasangkan pada AV8 PARS :
A 105mm Tank Destroyer Version, with Rooikat turret

Oto Melara HITFACT 120mm

Oto Melara HITFIST 25mm

Oto Melara HITFIST 30mm

INGWE anti tank missile

INGWE + 50cal turret

AV8-ADATS

AV8 TUNGUSKA

AV8-THALES ADES

AV8 Kliver Turret

LAV-AD Turret

Menarik bukan? walaupun sekadar ilustrasi yg jelas di'edit'. Tapi Wan berharap AV8 PARS versi Malaysia yg bakal dihasilkan kelak adalah lebih dan tidak kurang dari specifikasi diatas di mana setimpal dengan bajet yg telah diperuntukan.

Memandangkan PARS keluaran Firma FNNS ini adalah model yg masih baru didalam pasaran kententeraan, adalah tidak mustahil bagi Malaysia untuk menjadi pesaing baru dengan memasarkan model ini.

Jika Indonesia boleh berbangga dengan ANOA dan Singapura dengan TERREX. Mengapa tidak Malaysia dengan PARS???

http://images-mediawiki-sites.thefullwiki.org/11/2/7/8/6639363887447171.jpg
Pindad 6x6 ANOA


8x8 TERREX

1 comment:

  1. Excellent post. I was checking constantly this blog and I
    am impressed! Very useful info specially the last part :) I care for such
    information much. I was seeking this particular information for a long time.
    Thank you and good luck.
    Also see my web page: sky sports football transfer news

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...