Monday, July 26, 2010

Amalan Malam Nisfu Syaaban


1. apabila selesai solat Maghrib, hendaklah dibaca Yaasin dgn diniatkan mohon panjangkan umurnya dalam mentaati Allah, kemudian dibacakan doanya. Kemudian dibacakan pula Yaasin dgn diniatkan diluaskan Allah rezeki yang halal dan diberkatiNya, kemudian dibacakan doanya. Kemudian dibacakan pula Yaasin dgn diniatkan dimatikan dalam iman (Husnulkhotimah), kemudian dibacakan doanya.


2. perbanyakkan istighfar dan taubat dari segala dosa-dosa besar dan kecil, dan meminta diampunkan Allah dosa-dosa ibubapa dan keluarga kita


3. Mohon keampunan dua ibu bapa(Ya Tuhanku, ampunilah aku dan dua ibubapaku dan rahmatilah keduanya sepertimana mereka mendidik aku di waktu kecil)


4. mohon keampunan dan taubat diri(Aku Mohon keampunan Allah dan aku bertaubat kepadaNya)


5. membaca(Tiada Tuhan melainkan Allah dan tiada kami sembah melainkan akan diaNya, dgn cara ikhlas kepadaNya, lagi tetap teguh di atas tauhid walaupun dibenci oleh orang kafir)


6. membaca Al-Quran7. membaca tasbih-Subhanarabial a3la (100x), Subhanallahi wabihamdihisubhanallahilla’zim (100x)8. membaca selawat atas Nabi


9. membaca zikrullah – Allahu akbar


10. solat2 sunat –sunat isyraq, sunat dhuha, sunat mengiringi Fardhu, sunat awwabin, sunat tahajjud, sunat tasbih, sunat witir, sunat hajatRebutlah amalan sebanyak-banyak yang boleh.


Semoga kita semua mendapat keredhaan Allah..Amin..

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...