Sunday, April 3, 2011

MIsteri disebalik Battle of Los Angeles

Ehemm.. dah tengok cerita ni??? World Invasion: Battle of Los Angeles.. sebuah filem padat dengan aksi pertempuran arahan Jonathan Liebesma. Cerita ini mengisahkan tentang perjuangan manusia menentang makhluk asing yang ingin menakluki bumi.

Tidak seperti filem seangkatannya sebelum ini seperti War of The World yg menampilkan jalan cerita yg perlahan. Filem ini lebih menarik dengan menonjolkan pelbagai aksi pertempuran di sekitar Bandar Santa Monica, dimana tempat serangan bermula. Pelbagai strategi & kelengkapan ketenteraan konvensional masa kini juga diketengahkan bagi menumpaskan musuh yg 'tidak nyata kewujudanya' ini.

Tapi tahukah anda bahawa 'Battle of Los Angeles' juga merupakan sebuah kisah benar??
Ianya dikenali juga sebagai 'The Great Los Angeles Air Raid' yg juga merupakan satu siri pertempuran menentang 'musuh yg tidak wujud'.

Memandangkan ketika itu Perang Dunia Ke-2 sedang berada dikemuncaknya selepas Pelabuhan Pearl Harbour diserang oleh Tentera Laut Jepun dan serangan kapal selam Jepun di Perairan Santa Barbara. Pertahanan Udara Amerika Syarikat dipesisir pantai barat diletakkan dalam keadaan berjaga dengan kemungkinan serangan tidak diduga tentera udara Jepun. Lalu mewujudkan "war nerves" yang tinggi dikalangan Tentera Amerika Syarikat.

Tetapi pada malam 25 Feb 1942, kemunculan tiba-tiba satu objek yg tidak dikenalpasti telah disalahtafsirkan oleh Pasukan Pertahanan Udara Amerika Syarikat yg menyangka ianya serangan pesawat tentera udara Jepun. Lalu mengaktifakan siren amaran, mengeluarkan perintah bergelap & penembakan artileri pertahanan udara oleh 37th Coast Artillery Brigade keudara selama beberapa jam.
Kesilapan ini telah mendapat liputan meluas media ketika itu. Dan akibatnya hampir 2juta penduduk Los Angeles berada dalam ketakutan dan 3 orang mati akibat serangan jantung(terkejut) dari tembakan meriam bertalu-talu. Ada yang mengatakan objek misteri itu adalah UFO, belon kaji cuaca dan sebagainya.

Tapi tragedi ini sememangnya mempunyai kesinambungan dengan filemnya iaitu, World Invasion: Battle of Los Angeles. Atas tragedi itu jugala Wan tertarik dengan cerita ni. Sejak ditayangkan pada 11 Mac lalu, dah 3kali tengok ini cherita. First masa baru keluar kat panggung dan 2nd & 3rd download kat tenet.

Nak tengok free bolehlah download ---> disini

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...