Tuesday, December 7, 2010

Agensi Penguatkuasaan Maritim Malaysia(APMM)

Dalam diam, Malaysian Maritime Enforcement Agency (MMEA) atau dikenali sebagai Agensi Penguatkuasaan Maritim Malaysia (APMM) telah menerima 3 buah helikopter dari jenis AgustaWestland AW 139 buatan Itali pada bulan November 2010 lalu, manakala pada pertengahan November sebuah lagi pesawat amfibia (amphibious) jenis Bombardier 415 MP telah diterima dari Kanada.

Disini Wan berminat untuk berkongsi tentang agensi kerajaan ini yang baru ditubuhkan pada 30 Oktober 2005. Bertanggungjawab bagi memastikan undang-undang maritim di Zon Ekonomi Eksklusif (ZEE) dikuatkuasa serta memelihara keselamatan, perkara berkenaan alam sekitar dan operasi menyelamat.

5 bahagian wilayah maritim seliaan APMM

Konsep penubuhan APMM adalah sama seperti penubuhan pasukan 'COAST GUARD' @ pengawal pantai oleh negara-negara maju seperti Amerika Syarikat, Jepun & Kanada.
Memulakan operasi awal dengan tiga buah kapal, sebanyak 17 buah kapal lagi yang diterima daripada TLDM, PDRM, Jabatan Perikanan dan Kastam telah diperbaiki dan diubahsuai bagi memenuhi keperluan operasi serta peranan baru mereka.
Sementara itu, sayap udaranya juga telah berjaya ditubuhkan untuk memperkuatkan pasukan itu. Setakat ini terdapat dua skuadron sayap udaranya iaitu satu skuadron pesawat ampfibia dan satu skuadron helikopter maritim.
Satu pasukan khas@kommando yang bergabung tenaga dengan unit khas ATM dan PDRM juga ditubuhkan dalam meningkatkan keselamatan perairan negara yang dikenali sebagai STAR.
Ketika ini aset APMM telah berkembang mempunyai lebih 111 buah kapal serta bot laju, 6 helikopter dan 2 kapal terbang pelbagai guna:

  • 3x Helikopter AgustaWestland AW-139

  • 3x Helikopter Eurocopter AS365 N3
DATA
Panjang Maksima 13.73m
Lebar Maksima 11.94m
Tinggi Keseluruhan 4.06m
Kelajuan Maksima 155 Kts
Berat Maksima Operasi 4300 kg
Jam masa beroperasi 4.1jam
Jarak Jangkauan Operasi 150bn
Jarak Maksima 427bn
Muatan Maksima Underslung 1600kg
Penumpang 11 orang
Pesakit (Stretcher) 2 pesakit
Ruang Kabin 180.1 kaki pesegi
Injin 2 X Turbomeca Arriel 2
  • 2x Pesawat Amfibia Bombardier CL 415MP
mampu mendarat dipermukaan tasik & laut

Malaysia negara ke-2 memiliki pesawat jenis Amfibia selepas Thailand dirantau ASEAN
boleh dioperasikan untuk memadam kebakaran hutan
DATA
Panjang Keseluruhan 19.82m
Lebar Sayap 28.6m
Tinggi Keseluruhan 8.98m
Kelajuan Maksima 359km/j
Berat Berlepas Maksima 19,890kg
Berat Mendarat Maksima 16,783kg
Jarak Berlepas di Darat 814m
Jarak Berlepas di Air 844m
Jarak Mendarat di Darat 664m
Jarak Mendarat di Air 674m
Injin 2 x Pratt & Whitney Canada PW123AF turboprops
Krew 5

  • 15x Kelas Gagah (ex-PZ)


DATA
Panjang 39.5 meter
Lebar 7 meter
Kelajuan 23 knot
Berat 230 ton
Senjata 1 bofos 40/70mm/1 Oerlikon 20mm/GPMG 7.62 mm
Jentera 2 MTU 20V 538 TB92
Anggota 34 Anggota

  • 2x Kelas Langkawi

  • 1x Kelas Marlin (kapal latihan pemberian kerajaan Jepun)

  • 4x Kelas Malawali (ex-Bintang)

  • 38x Kelas Kilat

  • 1x Kelas Pengaman (ex-AL)

  • 4x Kelas Penyelamat (ex-SAR)

  • 2x Kelas Penggalang

  • 5x Kelas Pelindung (ex-OBM)

  • 4x Kelas Semilang (ex-Siri 100)

  • 10x Kelas Pengawal (ex-GRP)

  • 1x Kelas Peninjau (ex-Siri 300)

  • 5x Kelas Ramunia (ex-Bahtera)
DATA
Panjang 32.4 meter
Lebar 7.2 meter
Kelajuan 20 knot
Berat 143 ton
Senjata 1 Oerlikon 20mm/GPMG 7.62 mm
Jentera 2 Paxman Valenta 16cm Diesel
Anggota 25 Anggota
  • 2x Kelas Nusa (ex-Rajawali)
DATA
Panjang 22.4 meter
Lebar 6 meter
Kelajuan 25 knot
Berat 53 ton
Senjata Tiada
Jentera 2Twin DEUTZ 16m 816CR
Anggota 14 Anggota
  • 15x Kelas Sipadan (ex-PC)

  • 2x Kelas Rhu (ex-Siri 200)

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...