Thursday, July 16, 2009

Jambatan daripada kepala orang??

Assalamualaikm semua, huhu...
kenapa aku ketawa? aku pOn xtau, hehe..

Pasal tajuk kat atas tuh, aku teringat pesan arwah nenek aku masa aku kecik-kecik dulu. "Wan jangan main kat luar, nanti ada orang cari kepala nak buat jambatan", huhu. Kelakar jugak bila pikir-pikir balik, tu la antara nasihat orang tua dulu.

Sebenarnya arinih aku nak tulis pasal satu rojek yang aku buat sepanjang cuti sem arituh...
Projek apa? bukan projek akademik...jeng..jeng..jengg...


projek buat jambatan kat Sg.Ulu Tiram, hehe...

Banyak-banyak bende yang aku buat cuti nih, aku rase bende nih la yang paling best sbab aku dapat ikut progress die dari awal sampai akhir. Keje pOn OK sbab boleh kire aku take over keje technician site nih, sbb katanya die ade projek kat tempat lain. Buzy la tu kot, so aku kena la amik gambar progress projek awal smpai akhir (jadik la site photographer), keep in data untuk 'pilling' mase awal projek & tolong-tolong menyebuk, huhu. So aku mesti la turun site, xleh miss.



"Nih kerje Sivil Eng wan, apa kena-mengena dengan Chemical Eng ko nih?"

Hah.. xde kena mengena pOn. Nih la antara soalan2 popular dari member2 aku yang wajib dijawab tiap-tiap sem baru nanti.

xapa la, janji aku puas & cuti aku terisi walaupOn orang nak kata "Mat Indon" ke pedulik ape aku. Knowledge baru masOk, Income pOn masOk lol, masyuk!!...
Apa pasal la 'sempit' sangat pemikian dieorang nih....

Sebut-sebut pasal Mat Indon nih, nasib baik la 'softskill jawa' aku nih ok, sempatlah aku 'Ngobrol'(borak@bual) dengan sorang krew kren warga indonesia nih.. jadik la aku orang jawa sekejap.

Kesimpulanya, aku ade bende nak kongsi dengan korang. Sedih aku sebenarnya, kenapa anak tempatan tak nak rebut peluang keje kat site camni ek... Memang hakikatnya kerja tu nampak 'kasar'(pada aku tak kasar mana pOn) tapi gaji dieorang mengalahkan orang kerja kilang woo, waktu keje pOn 8-12&2-5(8jam) jek, tak masOk overtime lagi tuh... makan, minum, transport, tempat tinggal sume tanggung.

Aku pOn setuju sangat dengan idea Menteri Sumber Manusia baru-baru ni supaya kekosongan sektor tertentu disi oleh warga tempatan, pasal Indonesia hentikan penghantaran tenaga kerja warganya ke M'sia punca dari kes dera amah.

Cukup la wan!!!
huh, Ok..oK
saksikanlah bingkisan ini....












No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...