Wednesday, October 14, 2009

Skuadron Su-30MKM beroperasi sepenuhnya


Masuk hari ni genaplah sebulan penghantaran kumpulan@batch terakhir pesawat pejuang terbaru negara Su-30MKM. Penghantaran baki 4 buah pesawat terakhir ini dilakukan pada 4 September lalu di Lapangan Terbang TUDM Subang dengan menggunakan pesawat pengangkut. Melengkapkan jumlah keseluruhan 18 buah pesawat.





Baru-baru ni juga Wan ada dengar cerita kerajaan nak gantikan 15 buah jet pejuang MiG-29 sediada TUDM dengan 6 buah pesawat baru Su-30MKM. Jika hal ini menjadi kenyataan maka kekuatan skuadron Su-30MKM akan menjadi 24 buah keseluruhan.

Bagi Wan, tindakan ini pastinya menimbulkan pro & kontranya yang tersendiri. Tidak kira samada daripada belah pihak awam yang prihatin mahupun profesional ketenteraan.

Bagi yang menyokong, pastinya aspek usia pesawat menjadi persoalan utama. Dimana usia pesawat MiG-29 sudah hampir mencecah 15 tahun beroperasi sebagai pesawat pemintas utama negara. Pastinya kos penyelenggaraan dan menaiktaraf pesawat tersebut adalah lebih baik digunakan untuk mendapatkan pesawat baru.

Tidak kurang juga bagi yang membantah, penukaran ini akan menjadikan kuantiti pesawat yang bakal mempertahankan ruang udara negara menjadi berkurangan. Dan tidak berbaloi mengantikan 15 pesawat lama dengan hanya 6 pesawat baru sahaja. Aspek tenaga kerja juga diambil kira, bagaimana pula dengan nasib mereka yang selama ini bersangkut-paut dengan operasi MiG-29, sekiranya pesawat ini tiada kelak???

Apa yang Wan harapkan, segala keputusan haruslah berasakan kepada keperluan negara buat masa ini. Dan tidak pula melupakan apatah lagi membebankan rakyat.

2 comments:

  1. yeke yg ni kat subang?.... huhuhu

    mmg xsure lah. xsilap dhantar terus ke 11SKN.

    ReplyDelete
  2. aik? hantar terus ke tudm gong kedak lah ???

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...