Wednesday, August 26, 2009

Din ku.....



"Kenapa Bayar Lebih, Belilah Pada Harga Borong"

macam penah dengar je? slogan apa ek....
Hah, kalau korang kuat shopping takkan la tak cam kot??
ni la slogan Pasaraya Mydin.

Kepada korang yang duduk kat Dungun ni mesti dah tak asing lagi dengan Mydin ni kan?2x.... Merupakan antara pasaraya popular yang namanya sentiasa meniti dibibir warga Dungun, cehh!! sehinggakan bila ditanya:

Dialog pertama
shopper 1:Kita nak shopping mana ni?
shopper 2: mana lagi, Mydin le.......
Dialog kedua
si ibu: Din!! tolong belikan ibu sebungkus garam
si anak: kedai Mak Jah tak bukak la ibu...
si ibu: la.. Mydin kan ada

bertepatan dengan entri kali ni jom kita usha2 pasal sejarah Mydin ni.

Pada tahun 1940-an, Mydin Mohamed memulakan perniagaan di Pulau Pinang sebagai peruncit dengan menjual barang dagangan. Pada 1945, beliau membuka kedai pertamanya di Jalan Tok Hakim, Kota Bahru, Kelantan dengan menjual barangan permainan & barangan runcit. Kota Bahru dipilih kerana kemasukan barangan dari Thailand, yang telah menyebabkan peniagaanya berkembang. Dengan bantuan anaknya, perniagaanya berkembang ke Kuala Terengganu yang menjadi cawangan keduanya.

Perniagaan Mydin berkembang selepas Dato' Haji Ameer Ali menyertai perniagaan keluarga ini pada 1986 apabila beliau membuka kedai barangan borong di Jalan Masjid India, Kuala Lumpur. Sebelum menyertai perniagaan ini, Dato' Haji Ameer Ali merupakan peneraju sektor perbankan selama 10 tahun.

Apabila gedung Mydin Mohamed & Sons Sdn Bhd bertapak di Kuala Lumpur, gedung ini dikenali sebagai "pejabat urusan bagi cawangan Pantai Barat Semenanjung". Sebelum Mydin bertapak di Kuala Lumpur, gedungnya di Kota Bahru menjadi pusat pengedaran untuk barangan terutamanya dari peniaga muslim.

Pada Julai 1991, berikutan perkembangan dan pulangan yang memberangsangkan, perniagaannya bertukar dari pegangan berkumpulan kepada pegangan persendirian(Sdn Bhd). Mydin Mohamed Holdings Sdn Bhd diterajui oleh En.Mydin Mohamed sebagai pengerusi & semua empat anaknya dinamakan sebagai lembaga pengarah. Pada Februari 2000, syarikat ini bertukar nama kepada MYDIN Mohamed Holdings Berhad.

SUMBER: WIKIPEDIA

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...