Friday, August 28, 2009

Pengajaran dari Projek NGPV TLDM kepada 'MALAYSIA'(part 2)

Lembaran baru
Semenjak PAC mengumumkan terdapat begitu banyak perlakuan dan tindakan pengurusan yang diragukan sehingga menyababkan program NGPV hampir terbengkalai sepenuhnya, keyakinan pihak umum terhadap firma tersebut, pihak Kerajaan dan TLDM sendiri dari segi ketelusan pengurusan telah terjejas dengan agak teruk. Tugas pengurusan baru yang mengambil-aleh limbungan serta diamanahkan untuk menyiapkan kapal-kapal NGPV, iaitu Boustead Naval Shipyard yang berada di bawah Pengarah Urusannya yang baru iaitu Laksamana Madya Tan Sri Dato’ Sri Ahmad Ramli Hj Mohd Noor (Bersara) dilihat bakal terpaksa melawan arus yang deras. Kepercayaan dan keyakinan umum kepada limbungan tersebut berada pada tahap paling rendah, manakala ketidak-tentuan mengenai pembatalan program yang boleh menyebabkan pemberhentian kerja dan tenaga profesional industri perkapalan ketenteraan merungsingkan masyarakat di Lumut, Manjung serta Setiawan di Perak yang bergantung kepada industri tersebut untuk menyara-hidup.Ura-ura pembatalan program pula akan menyaksikan pihak Kerajaan terpaksa menanggung rugi yang bukan sedikit, apa lagi sekiranya dikenakan tindakan oleh mahkamah akibat kegagalan melaksanakan perjanjian dan terpaksa membayar ganti-rugi kepada firma Bhlom + Voss. Episod ini juga telah mencemarkan prestasi industri maritim negara apabila dianggap tidak profesional mahupun telus dalam pengurusannya. Akhirnya Kerajaan mengambil keputusan untuk menyelamatkan program tersebut demi maruah, faktor ekonomi serta keperluan mendesak TLDM untuk memiliki lebih banyak kapal ronda bagi mengawasi kawasan maritimnya.

KD TERENGGANU (174)

Langkah awal yang diambil oleh Boustead Naval Shipyard ialah mengemas-kinikan pengurusan serta melaksanakan beberapa langkah yang dikenal pasti dapat menjulang semula nama limbungan kapal di Lumut sebagai limbungan terkemuka jika tidak pada peringkat global, setidaknya di rantau ini. Antaranya adalah perlaksanaan Sistem Peningkatan Berterusan (CIS – Continous Improvement System) dan juga ‘Quality Environments’ atau Persekitaran Berkualiti. Nama dan warna limbungan utama PSC-Naval Dockyard yang boleh dikatakan turut ‘terpalit’ dengan masalah pengurusan telah digantikan dengan nama yang baru. Walaupun nampak kosmetik, namun ia sebenarnya memainkan peranan besar kepada persepsi moral tenaga kerja dan umum terhadap firma dan pengurusan barunya.

KD KELANTAN (175)

Menurut Tan Sri Ahmad Ramli, Pengarah Urusan Boustead Naval Shipyard, usaha bagi menyempurnakan kontrak pertama firma ini adalah sulit terutamanya dalam usaha untuk memulihkan syarikat. Tanggungjawab kepada Boustead sebenarnya adalah amat berat kerana ia diberi tugas untuk membina empat kapal NGPV dengan proses pembinaan hampir keseluruhannya dilaksanakan oleh tenaga kerja dan kepakaran tempatan. Pada peringkat awal terdapat kritikan dan mungkin juga cemuhan serta kurang kepercayaan untuk dapat memenuhi kontrak membina dan menyerahkan empat lagi baki kapal kepada TLDM dari sesetengah pihak. Namun Boustead meneruskan usahanya dan meniti jalan yang sepatutnya diambil oleh pihak PSC-Naval Dockyard terdahulu dengan meletakkan kepentingan keselamatan dan kedaulatan negara serta tanggungjawab sosial disamping meneruskan usaha untuk membina kepakaran dalam bidang pembinaan kapal perang yang berteknologi tinggi. Bagi membuktikan perkara ini Boustead telah memberi peluang kepada lebih daripada seribu syarikat tempatan untuk terlibat secara langsung di bawah projek pembinaan NGPV dengan lebih dari 60% dari firma dan syarikat yang terlibat adalah merupakan milik Bumiputera. Hampir RM700 juta nilai kontrak telahpun diagihkan kepada syarikat-syarikat tersebut bagi pembinaan kapal ketiga hingga yang keenam.

MODEL KD SELANGOR (176)

Dari menjadi bahan sindiran sinis setelah mengalami kelewatan sehingga dua tahun, program NGPV dibawah pengurusan Boustead Naval Shipyard telah mengorak langkah dengan pantas. Pembinaan kapal-kapal yang sebelum ini mengalami masalah diteruskan walaupun tidak semua kepakaran oleh pembekal-pembekal asal atau utama (OEM – Original Equipment Manufacturer) diberikan seratus peratus. Dalam keadaan ini modal insan firma Boustead terpaksa mempercepatkan lengkuk pembelajaran mereka dan menimba sebanyak yang mungkin berkaitan teknologi platform ketenteraan maritim. Sebagai firma yang dianggap menjadi ‘payung’ kepada industri maritim negara, Boustead melalui program NGPVnya telah turut telah memberikan firma-firma pembekal peralatan lain pengalaman dan kepakaran yang sukar diperolehi untuk menguasai teknologi berkaitan pembuatan kapal perang yang moden. Hasilnya keempat-empat kapal iaitu PERAK, TERENGGANU, KELANTAN dan SELANGOR telah berjaya disiapkan pembinaannya kira-kira dalam tempoh masa kira-kira dua tahun iaitu dari November 2007 hingga Julai 2009.

KD SELANGOR semasa pelancaran 23 julai lalu

Kapal-kapal NGPV ini dijangka akan menyertai armada TLDM menjelang pertengahan tahun 2010 setelah selesai menjalani pemasangan terakhir yang melibatkan kesemua sistem penderia elektronik yang pelbagai, ujian pelayaran dan juga ujian sistem persenjataan.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...