Sunday, September 6, 2009

Apa itu kuih 'KekohCha'??




'KekohCha' hebat betul nama kuih ni dalam versi Pantai Timo. Versi Johor pula dipaggil 'Onde-onde' & versi KLnye dipanggil 'Buah Melaka'. Biasanya berwarna hijau dengan bersalut parutan kelapa. Dalamnya pula berisi cairan gula merah. Bersifat liat ketika dikunyah.

Menurut kawan Wan nama kekohcha ni diambil sempena perbuatan memakan kuih tersebut. Iaitu, gigit atau kekoh dalam dialek Pantai Timo semasa memakannya dan 'pecah' isi gula merah didalam yang terkeluar dari kuih yang digigit. So, kekoh+pecah=kekohcha. Hehe, yela tu kot cerita dia, ada logiknya jgak.


Pergh.. tengok gambo pun dah boleh 'meleleh' nih.

Merupakan kuih fevret Wan, terutamanya time bulan puasa nih. Juadah wajib selepas kurma, mesti ada. Saiznya berbeza mengikut tempat, pada Wan kat Pantai Timo ni saiz die kecik2, sebesar ibu jari, kiranya sekali 'ngap' jela. Biasanya dijual pada harga RM1.00/7biji.



Jom kita usha pulak cara nak buat:

BAHAN-BAHAN:
300 gm tepung pulut
120 gm gula melaka - dipotong kecil
270 - 290 ml air panas
1 sudu makan air daun pandan
Sedikit pewarna hijau
3 helai daun pandan - disimpulkan

BAHAN LAIN : (GAULKAN)
½ biji kelapa parut
Sedikit garam

CARA-CARA:
1. Masukkan air daun pandan dan pewarna hijau ke dalam tepung pulut..
2. Tuangkan air panas sedikit demi sedikit sambil menguli tepung tersebut.. Uli hingga rata dan boleh dibentuk²..
3. Ambil sedikit adunan ini dan leperkan.. Bubuh gula melaka ditengahnya dan bulatkan semula..
4. Didihkan air dalam periuk.. Masukkan daun pandan dan garam..
5. Kemudian masukkan bebola tadi..
6. Apabila bebola timbul, angkat dan toskan..
7. Gaul dengan kelapa parut pastu blehlah dihidangkan..

2 comments:

  1. buah melaka laaa...
    onde2 uh yang digoreng, inti kelapa, luanye ade bijan tu haaa..

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...